7 fordele ved gåture

Gåture er altid skønne og rare – især når hovedet driller. Måske holder du af at gå en lang tur i skoven eller langs vandet. En gåtur i byen er også rar, hvis du elsker at opleve byens fart over feltet. Men har du egentlig styr på, hvilke fordele de dejlige gåture har for kroppen? Læs med herunder og bliv klogere på, hvilke fantastiske fordele gåture har.

1. Humøret forbedres

En af de største fordele ved gåturen er, at du med ét vil kunne mærke det på dit humør. Forskere har tilmed bevist, at en rask gåtur vil påvirke dit humør positivt, så du vil opleve et bredere smil på læben undervejs turen, og når du er vendt hjem. En daglig gåtur kan ligeledes hjælpe med milde til moderate depressioner.

2. Knoglerne opbygges

Når du er ude på din gåtur, bærer kroppen sig selv ved hjælp af knoglerne. Dette virker styrkende på kroppens knoglemasse, og dermed er gåturen med til at forebygge en eventuel knogleskørhed. Er der endvidere et ujævnt terræn på turen, vil du også styrke knoglerne.

3. Appetitten reguleres

Har du ofte en trang til søde sager, når du kommer hjem efter en hård dag på arbejdet? Hvis du forlader køkkenet og tager skoene på for herefter at trave en tur på blot 15 minutter, bliver din trang til de lækre sager faktisk nedsat. I sammenligning med en løbetur falder dit blodsukker desuden ikke så drastisk, og du vil ikke blive sulten efter en gåtur på samme måde som efter en løbetur.

4. Stress mindskes

Føler du tit, at hjernen er på overarbejde og er proppet med stressede tanker, især når du leder efter ny lejlighed i Århus eller efter nye spisebordsstole til køkkenalrummet, kan gåturene heldigvis også hjælpe på denne front. Kombinationen af den friske luft, dagslyset og motionen øger produktionen af blandt andet endorfiner, så du får en følelse af velbehag og glæde i kroppen og sindet.

5. Hjernen hjælpes

En rask gåtur får pulsen til at stige og øger blodcirkulationen. Derudover holdes dine blodkar elastiske, så dit hjertes og kredsløbs funktion forbedres. Hermed forebygges hjerte-kar-sygdomme, og forskellige studier har endda vist, at regelmæssige gåture mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 25 procent.

6. Kroppen tones

Ønsker du en fladere mave og fastere lår, skal du ligeledes skynde dig at hoppe i gåskoene. Regelmæssige gåture har nemlig en positiv effekt på toningen af kroppen, idet dine muskler bliver stærkere takket være gåturene.

7. Kreativiteten øges

Studier har endvidere påvist, at folk får flere kreative idéer, når de går en tur, end hvis de sidder ned. Sørg derfor for at gå en god og lang tur, når du ønsker at finde på effektive løsninger eller mangler inspiration.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *