Hjernegymnastik for begyndere

Sundhed er og har altid været et stort emne i samfundsdebatten. Det skyldes måske hovedsagligt, at mange af os i dag har et arbejde, hvor aktivitetsniveauet er på et minimum, og hvor den største fysiske bedrift er gåturen til og fra kaffeautomaten. Af den grund er det da også blevet uhyre populært, at man i stedet for at skynde sig hjem til Netflix besøger fitnesscenteret som alternativ.

Men hvad vi nogle gange glemmer er, at sundhed i form af psykisk velvære kan være mindst lige så problematisk, hvis ikke man har styr på dette i løbet af dagen. I artiklen her har vi samlet nogle råd til, hvordan du nemt og overskueligt kan hjælpe dig hen imod en bedre psykisk tilstand – uden at du skal gå til hverken psykolog eller lignende.

Træn hjerne fra sofaen

Hvor det kan være svært at træne sin fysiske stand fra sofaen, er det faktisk ganske almindeligt, når man skal lave hjernegymnastik. Med nogle simple redskaber kan man nemlig udfordre sig selv og kickstarte hjerneaktiviteten til det niveau, der skal til, for at man udvikler og træner de elementer, der gør, at man har en sund og rask hjernekapacitet. En af de ting, man med fordel kan prøve, er, at man udfordrer hjernen til at skulle lave krydsord. Med krydsordsspil er man nemlig tvunget til at skulle tænke alternativt og kreativt, og selvom det ikke er trættende eller udmattende, er det med til at få hjernen op i gear. På samme måde som med lårmusklerne når man laver squats i det lokale fitnesscenter. De mest populære former for krydsord er sudoku og ’gæt et ord’. Her har man for alvor mulighed for at skulle sætte hjernen på prøve, og selvom man måske ikke synes, man er skarp nok til at løse gåderne, er det faktisk sjældent sådan. At være dårlig til denne form for krydsord er nemlig i lige så høj grad tegn på, at hjernen ikke kan kapere udfordringen og altså ikke er i ”træning”.

En anden måde, hvorpå du kan lave hjernegymnastik, er ved at bruge de tilgængelige IQ-tests. Nok er de designet til at teste folks IQ, men man kan sagtens bruge den alternativt til at tænke alternativt og kreativt på en anden måde. Denne form for udfordringer møder hjernen nemlig sjældent i en sådan form til daglig, men ikke desto mindre har hjernen godt af at blive testet af og udsat for pres en gang imellem.

Prøv dig frem med en af ovenstående råd. Det koster ikke noget, og man forsømmer samtidig ikke den daglige hjernegymnastik.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *