Sådan holder du styr på din træning og kost med Excel

Det er ikke altid lige nemt at holde sig i god form. Det kan godt være at du lægger godt ud og træner tre-fire gange om ugen, men motivationen kan hurtigt dale. Det samme sker med kosten.

De fleste lægger hårdt ud med kuren, hvor usund mad nærmest er et bandeord. Men også der kan snydedage hurtigt blive til snydeuger eller endda snydemåneder. Derfor er der flere som har succes ved at have det hele skemalagt i Excel, som er et fantastisk redskab til at holde styr på træningen samt kuren.

Mad dagbog i Excel

Det er svært at vedligeholde en god og balanceret diæt. Især fordi det er kompliceret af holde styr på hvad vi spiser, når vi ikke er hjemme. Der er flere forskellige mobilapplikationer som gør det muligt at notere alt hvad vi spiser. Men den mest simple løsning findes i Excel. Se f.eks. dette Excel kursus, hvis du ikke føler dig helt stærk i Microsoft Office programmet.

Du kan lave et ark med kolonner såsom tidspunkt, antal, mad, kalorier og fedtprocent. Du kan også lave en kolonne med plads til dagens dato, mens der også findes mulighed for at skrive det i toppen af arket. Dette kommer mest an på om du har lyst til at printe det og notere i løbet af dagen i din mad dagbog, eller om du gør det når du vender hjem til computeren.

Forbered dit træningsskema med skema

Du kan som sagt også benytte Excel til at holde styr på træningen. Det kommer først og fremmest an på formålet med din træning. Hvis du løber, svømmer, styrketræner eller får sved på panden i andre aktiviteter i forbindelse med vægttab, så er en vægttab dagbog måske noget for dig. Her kan du dag for dag notere f.eks. din nuværende vægt, dagens træning og de kalorier som du har indtaget.

Hvis du er vild med at styrketræne i fitnesscenteret, så er Excel også godt til at præcisere hvordan træningen skal foregå. Del for eksempel kolonnerne ind i træningsøvelser, gentagelser, vægt, hviletid samt notater.

På samme tid kan du også indsætte en sektion til opvarmningen, da det også fordeles i fem kolonner som er aktivitet, tid/distance, gentagelser, niveau og notater. Når du har skemalagt det er hele kan du printe det og tage det med til din næste træningssession.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *